Uit recent onderzoek van CNV onder 2.100 werkenden blijkt dat 1 op de 5 werknemers zich onder druk gezet voelt om snel weer aan het werk te gaan na een ziekmelding. 15% ervaart zelfs directe druk vanuit de werkgever. In 21% van de gevallen belt de werkgever al op dag één om te vragen wanneer iemand weer aan de slag kan.
Hoewel deze aanpak vaak voortkomt uit zorgen over personeelsdruk en productiviteit, blijkt het in de praktijk averechts te werken. 80% van de respondenten zegt juist niet sneller te herstellen door dit soort contact. Sterker nog: 84% geeft aan vooral rust nodig te hebben, en 60% heeft geen behoefte aan belletjes van de werkgever.
Het gevolg van deze aanpak?
Vertraging in herstel, verhoogde kans op langdurige uitval en – op termijn – meer risico op burn-out. En juist dát is wat werkgevers willen voorkomen.
Een verkeerde aanpak vergroot het risico op langdurige uitval. Werknemers gaan eerder terugvallen of ontwikkelen zelfs burn-outklachten wanneer zij zich niet serieus genomen voelen in hun herstel. Daarbij is 18% van de werknemers huiverig om zich ziek te melden, uit angst voor de gevolgen of vanwege de hoge werkdruk.
Hoe kan het anders?
Re-integratie vraagt om balans, zorgvuldigheid en menselijk maatwerk. Juist in deze kwetsbare fase is professionele begeleiding cruciaal. Brand New Job ondersteunt daarom hun klanten met vaste contactpersonen, die de re-integratie deskundig en empathisch begeleiden, voor werkgever, leidinggevende en werknemer. Met een duidelijke resultaatgerichte structuur en realistische terugkeerscenario’s; afgestemd op de medewerker én de organisatie.
Werkgevers die investeren in duurzame re-integratie behouden hun mensen op de lange termijn. Geen onnodige druk, maar een planmatig en effectief traject met oog voor de mens achter de medewerker.
Meer informatie over ondersteuning bij re-integratie en pre-mobiliteit? Lees verder op www.brandnewjob.nl