Telefoonetiquette
Spreek een goede voicemail in!
Helaas hebben veel mensen geen voicemail geactiveerd. Niet handig als je solliciteert. Activeer je voicemail en spreek een nette boodschap in, zodat de toekomstig werkgever direct een professionele indruk van je heeft. Begin met je naam;-)
Als je wordt gebeld neem de telefoon netjes op.
Vreemd genoeg nemen veel mensen de telefoon op met “Hallo?” of “Ja?”. We horen dit vaak in buitenlandse films en daar is dit gebruikelijk, maar in Nederland niet. Zeg dus duidelijk je naam en begin met Goedemorgen/middag/avond. Bijvoorbeeld “Goedemorgen, met Pietje Puk”
Neem de telefoon niet op als het niet gelegen komt (je hebt gelukkig nu de voicemail aan en een korte goede boodschap in gesproken;-)
Als je in het openbaar vervoer zit bel je niet makkelijk. Er is achtergrond lawaai en je kunt niet vrij uit spreken. Bovendien heb je de vacaturetekst niet voor je en je kunt geen aantekeningen maken. Als je wordt gebeld vraag of je later terug kunt bellen. Zo kun je je optimaal concentreren.
Vraag of het gelegen komt
Als je zelf belt met een werkgever, vertel dan in 1 zin waarvoor je belt en vraag vervolgens of het gelegen komt.
Kort en bondig
Bereid je gesprek voor. Zorg dat je jezelf in een paar zinnen kunt voorstellen, waarbij je ook direct concreet vertelt wat je aan ervaring meebrengt. “Ik ben Pietje Puk, kom uit Utrecht en heb de afgelopen 5 jaar al gewerkt in een kledingwinkel, dus ik zie veel raakvlakken met uw vacature”. Stel vervolgens een paar vragen.
Afsluiting
“Doei” en “Hoihoi” kun je echt niet gebruiken in een zakelijk gesprek. Sluit netjes af met “Dag” of “tot ziens”
Bel altijd!
Niet gebeld is niet gesolliciteerd. Maximaal 10% van de sollicitanten neemt de moeite om voor het schrijven van de sollicitatiebrief ook even te bellen met de werkgever. Het zorgt voor een positieve eerste indruk bij de werkgever, je valt meteen op. En je kunt de brief persoonlijker adresseren. “Geachte heer Jansen, dank voor het plezierige telefoongesprek van gisteren”